سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه نوعی از سرطان است که عملکرد تقسیم سلول در سلول‌های پستان را دچار اختلال می‌کند.  سلول‌های پستان در شخص که مبتلا شده باشد بدون کنترل تکثیر می شوند. سرطان پستان انواع مختلفی دارد؛ این سرطان ممکن است از جاهای مختلفی پستان افراد را درگیر کند پستان از سه بخش لوبول‌ها ، مجراها و بافت همبند تشکیل شده است . بیشتر سرطان‌های پستان از مجراها و لوبول‌ها آغاز می‌شود. سلول های سرطانی می تواند از طریق رگ‌های خونی و مسیرهای لنفاوی به سمت بیرون از پستان حرکت کند و در بقیه‌ی بدن گسترش پیدا کند.

شایع‌ترین سرطان پستان، سرطان تهاجمی مجاری شیر پستان و سرطان تهاجمی لوبولی پستان است. سرطان پستان انواع دیگری هم دارد که شایع نیستند، مثل بیماری پاژه ، سرطان مدولاری ، سرطان موسینی و سرطان التهابی پستان است. سرطان پستان در بعضی افراد بدون علائم و در بعضی افراد با علائم مختلفی دارد. اگر علائم مانند ایجاد شدن برجستگی یا تجزای توده در پستان یا حفره زیر بغل ، تغییر در شکل ظاهری، پرتغالی شدن پستان، درد نوک پستان، قرمز یا پوست پوست شدن نوک پستان، ترشح هر نوع ماده‌ای غیر از شیر (مثل خون و عفونت) احساس دردهای شدید را داشتید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای ارتباط با بهترين جراح سرطان سينه در تهران به وب سایت دکتر رقیه جلیلی مراجعه فرمایید.

توده های که گاهی وقتا در پستان دیده می‌شود سرطانی نیست بعضی این توده ها کیست های کوچک و پر از مایع هستند . کیست ها  و وضعیت فیبروکیستیک پستان دو عامل بسیار شایع هستند ‌.

سرطان پستان به دو دسته عمده تقسیم بندی  می‌شود. سرطان خوش خیم و بد خیم ، غدد خوش خیم یا غیر سرطانی پستان ، توده های غیر طبیعی یا دیگر تغییراتی می باشد که در بافت های پستان تشکیل می شود . این توده ها ی خوش خیم ممکن است در هر نقطه ی از بافت پستان ایجاد شود بنابراین تشخیص و درمان آن ضروری است.

سرطان پستان توده‌های بد خیمی است که از بافت‌های پستان شروع می‌شود و می‌تواند خانم ها و آقایان را درگیر کند. معمولا سرطان پستان  در مراحل اولیه با علائم و نشانه خاصی همراه نیست؛ اما خودتان با لمس کردن  متوجه توده ها خواهید شد البته در بسیاری از موارد این توده ها خوش خیم بوده و هنگامی که شخص در اثر خود آزمایی و یا معاینه پزشک متخصص متوجه وجود توده ها در بافت پسا شود با انجام ماموگرافی و سونوگرافی می‌توانید بدخیم و یا خوش‌خیم بودن توده ها را تشخیص دهد.

حدودا ۵ تا ۱۰درصد از سرطان های پستان ارثی است، خصوصا در مواردی که چندین نفر از بستگان مبتلا شده باشد.

درمان سرطان سینه

درمان سرطان پستان شیوه‌های مختلفی دارد؛ مثل جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، زیست درمانی، درمان بیولوژیک و پرتو درمانی است. اگر علائم را در خودتان مشاهده کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ اگر پزشک تشخیص داد که به سرطان پستان مبتلا هستید دوره درمان را برای شما  آغاز می‌کند. انتخاب شیوه‌ی درمان بستگی به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن دارد. متأسفانه گسترش این بیماری به حدی زیادت است که از سه خانم یکی از آن ها به سرطان پستان مبتلا می‌شود و بعد از سرطان ریه دومین عامل مرگ و میر در بانوان است.

سرطان پستان هرچه زودتر تشخیص داده شود روند درمان بهتری خواهد داشت. امروزه یکی از موثرترین روش های پیشگیری از سرطان پستان، غربالگری پستان است که به وسیله سونوگرافی، ماموگرافی و ام آر آی در رادیولوژی انجام می‌شود. بهترین زمان برای انجام سونوگرافی یک هفته پس از پایان چرخه  قاعدگی است. در دوره قاعدگی پستان‌ها حساس می شوند و ممکن است انجام سونوگرافی در این دوره برایتان کمی آزاردهنده باشد. سونوگرافی پستان هیچ گونه خطری ندارد زیرا در آن از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!