فرهنگ کشور گرجستان از متوع‌ترین و جذاب‌ترین فرهنگ‌های آسیایی-اروپایی می‌باشد که در جذب گردشگران بسیار زیادی که هرساله به این کشور سفر می‌کنند دخیل است. فرهنگ گرجستان از غنی‌ترین فرهنگ‌های دنیا می‌باشد و این مورد به دلیل درهم آمیختگی فرهنگ شرقی و غربی می‌باشد؛ زیرا این کشور میان قاره اروپا و آسیا واقع شده است.

برای خرید تور گرجستان گلبرگ سیر با خدمات ویژه به وب سایت گلبرگ سیر مراجعه کنید.

مردم گرجستان از لحاظ قومیت به گروه‌های گرجی، روسی، اوستایی، آذری و آبخازی تقسیم می‌شود که اکثریت مردم گرجی می‌باشند. زبان مشترکی که همه اقوام با آن ارتباط برقرار می‌کنند، زبان گرجی می‌باشد که از جمله زبان‌های اصیل قفقازی از خانواده کارتولی می‌باشد.

 آداب خاص مردم گرجستان

فرهنگ و آداب و رسوم مردم گرجستان به شدت با احترام به والدین و سالمندان پیوند خورده است. احترام به خانواده از مهم‌ترین سنگ‌بناهای جامعه گرجستان می‌باشد. افراد سالمند در همه امور حرف اول و آخر را می‌زنند و بقیه اعضا باید از صحبت آن‌ها پیروی کنند. این مورد آنچنان مهم است که گرجی‌ها دوست دارند توریست‌هایی که به این کشور سفر می‌کنند نیز کاملا از این رسم پیروی کنند.

در فرهنگ غنی گرجستان، شما می‌توانید تنها اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود را با نام کوچک صدا بزنید و صدا زدن افرادی غیر از این دست، شاید نوعی توهین تلقی شود.

در فرهنگ و رسوم گرجستان، بعد از احترام به مسن‌ها، احترام به خانم‌ها در راس موضوعات فرهنگی قرار دارد. با اینکه گرجستان تا حدودی یک کشور شرقی تلقی می‌شود، بخشهایی از فرهنگ که با فرهنگ غربی پیوند خورده باعث می‌شود که ارزش زنان در جامعه به بالاترین حد خود برسد. خانم‌ها برای استخدام و انتخاب شدن در شغل‌های مختلف و خاص در راس قرار دارند و در اولویت بیشتری برای مسئولان هستند. همچنین اگر از تحصیل بالایی برخوردار هستند، می‌توانند حقوقی بسیار بیشتر از مردان دریافت کنند.

آخرین مورد فرهنگی که به آن اشاره می‌کنیم، مهمان نوازی محبوب و مشهور گرجی‌ها می‌باشد. آن‌ها مهمان را یک موهبت از طرف خداوند می‌پندارند و با مهمانان همانند مردم عادی گرجستان رفتار می‌کنند.

 دین و مذهب

طبق آمار رسمی 70 درصد مردم گرجستان پیرو مسیحیت و کلیسای ارتدکس می‌باشند. بعد از دین مسیحیت، مسلمانان اکثریت را تشکیل می‌دهند که معمولا آذربایجانی هستند و در کناره‌های کشور ترکیه زندگی می‌کنند. همچنین اقلیت‌های دیگری وجود دارند که پیرو مذهب مسیحیت پروتستان و… می‌باشند.

 ازدواج در رسوم گرجستان

با اینکه بخشی از فرهنگ گرجستان شرقی می‌باشد، اما در این جامعه بطور عجیبی به ازدواج و مراسمات معمول آن توجهی نمی‌شود و در فرهنگ گرجی‌ها از اهمیت کمی برخوردار است؛ این بدان معنا نیست که آن‌ها ارزشی برای خانواده و همزیستی طولانی قائل نیستند، بلکه مکاتبه و ثبت قضایی ازدواج را چیزی بیهوده می‌پندارند و برای یک ازدواج موفق آن را ترجیح نمی‌دهند.

در بسیاری از موارد، با توافق طرفین، جشن عروسی حذف می‌شود و تنها به یک جشن مذهبی یا عقد ساده اکتفا می‌شود؛ اما جالب اینجاست که اگر خانوا‌ده‌ای تصمیم به گرفتن جشن عروسی بگیرد، این جشن دعوتی بسیاری خواهد داشت و با بهترین غذاها و نوشیدنی‌ها و رقص و پایکوبی‌ها برگزار خواهد شد.

دیدگاه بد گرجی‌ها نسبت به ازدواج به این خاطر است که از زمان‌های قدیم آن‌ها در رسوم خود ثبت کتبی و قضایی ازدواج را جای نداده‌اند و تنها زمانی که اقدام به طلاق و یا گرفتن مهریه از دادگاه می‌کردند به سمت ثبت رسمی عقدنامه می‌رفتند. به همین دلیل گرجی‌ها معتقدند تنها کسانی روزی قصد جدایی دارند به سمت ثبت عقدنامه خواهند رفت!

آمار نشان می‌دهد که در 10 سال اخیر آمار طلاق دوبرابر شده است و عجیب نیست که آن‌ها به این سادگی نام هر رابطه‌ای را ازدواج نمی‌گذارند.

 رقص گرجی

گرجستان در فرهنگ خود، رقص سنتی و خاص خود را دارد که بسار محبوبیت بالایی برای تماشا دارد. شما به هیچ عنوان قادر نخواهید بود این رقص را بصورت آکادمیک یاد بگیرید! این رقص به نوعی از نسلی به نسل دیگر بصورت خودکار منتقل می‌شود و کسی به گرجی‌ها این رقص را آموزش نمی‌دهد و آن‌ها بصورت خدادای قادر هستند حرکات مربوط به آن را اجرا کنند. حتی اگر کسی سعی کند آن را اجرا کند، کاملا مشخص خواهد بود که او بصورت مصنوعی اینکار را انجام می‌دهد. ضمنا شیوه رقصیدن گرجی‌ها از شهری به شهر دیگر متفاوت می‌شود و شیوه خاص خود را به نمایش می‌گذارد. حرکات رقص هر فردی از هر شهری متفاوت با فردی دیگر است و شیوه رقصیدن هر فردی نشان دهنده قومیت و شهری که از آن می‌آید خواهد بود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!